ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ 

Κατόπιν της υπ' αριθ. 54/23-02-2024 Απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου εκλέχτηκε για τη θέση του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης του Δήμου Κομοτηνής η Καρακάση Βασιλική-Μαρία του Παναγιώτη, η οποία έλαβε τα 2/3 και πλέον του συνολικού αριθμού των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. 

Βιογραφικό Συμπαραστάτριας 

Η Καρακάση Βασιλική-Μαρία είναι δικηγόρος παρ’ Εφέταις, εγγεγραμμένη στο Μητρώο του Δικηγορικού Συλλόγου Ροδόπης (Α.Μ.505). Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κομοτηνή και είναι μητέρα δύο αγοριών. Είναι απόφοιτος της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και κάτοχος τίτλου μεταπτυχιακών σπουδών στο Διεθνές και Ευρωπαϊκό Δίκαιο Ενέργειας του Τμήματος Νομικής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. Επιπλέον, είναι Πιστοποιημένη Διαμεσολαβήτρια του Υπουργείου Δικαιοσύνης (Α.Μ. 1910) ενώ έχει λάβει ειδίκευση στην Κτηματολογική Διαμεσολάβηση. Κάτοχος ανωτάτων τίτλων ξένων γλωσσών στην αγγλική και γαλλική γλώσσα, ασκεί μάχιμη δικηγορία στην πόλη της Κομοτηνής. 

Χαιρετισμός Συμπαραστάτριας του Δημότη και της επιχείρησης στον Δήμο Κομοτηνής 

Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Κομοτηνής με τίμησε εκλέγοντάς με στην θέση της Συμπαραστάτριας του Δημότη και της Επιχείρησης. Με την ανάληψη των καθηκόντων μου, δεσμεύτηκα να επιχειρήσω την ανάδειξη του θεσμού αυτού στον Δήμο της Κομοτηνής. Με την ενεργοποίηση και την λειτουργία ενός τέτοιου θεσμού και την ανάδειξη του σε εργαλείο για την εξυπηρέτηση του δημότη και της επιχείρησης, αναγνωρίζεται έμπρακτα η αξία της συμμετοχής και της διαφορετικότητας στον δημόσιο βίο. 

Η προάσπιση του διαλόγου και η προστασία της δυναμικής των σχέσεων στα πλαίσια ενός Δήμου αποτελεί βαθιά πεποίθηση και αρχή μου. Ο ρόλος του συμπαραστάτη μπορεί να αποτελέσει τον τρόπο έκφρασης του δημότη και να ενεργοποιήσει την συμμετοχική του δράση. Ο στόχος καταδεικνύει έναν δήμο ανοικτό στον διάλογο, συνεργάσιμο, διαλλακτικό, όπου οι δημότες λαμβάνουν γνώση και συμμετέχουν ενεργά στις δημόσιες υποθέσεις, που τους αφορούν. Δεδομένου ότι ο συμπαραστάτης του δημότη κινείται έξω από την λογική της άσκησης πολιτικής και έξω από την λογική της εργασίας του δημοσίου υπαλλήλου, έχει την ευχέρεια να λειτουργεί διαφορετικά, διαμεσολαβώντας μεταξύ του δημότη και των υπηρεσιών, με σκοπό να καταλήξει σε ένα δίκαιο αποτέλεσμα και σε κάθε περίπτωση να παρέχει μια έγκυρη ενημέρωση, που θα εντείνει το αίσθημα ασφάλειας του δημότη. Προσωπικά, θεωρώ ότι δίνεται η ευκαιρία ώστε ο θεσμός αυτός να αποτελέσει δείγμα πολιτισμού για την περιοχή μας και τον Δήμο της Κομοτηνής. 

Η Συμπαραστάτρια του Δημότη και της Επιχείρησης 

Καρακάση Βασιλική 

Θεσμικό Πλαίσιο 

Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης προβλέπεται από το άρθρο 77 του Ν.3852/2010, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 10 Ν.5056/2023. Συγκεκριμένα: 

«1. Στους δήμους άνω των είκοσι χιλιάδων (20.000) κατοίκων, καθώς και στους νησιωτικούς δήμους, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, επιλέγεται, κατόπιν προκηρύξεως που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του δήμου, πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας, ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης. Υποψηφιότητες υποβάλλονται με δήλωση που κατατίθεται στο προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου κατά την έναρξη της διαδικασίας επιλογής. Ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης δεν μπορεί να επιλεγεί αιρετός δήμου, περιφέρειας ή βουλευτής. Ως προς το αξίωμα του συμπαραστάτη του δημότη ισχύουν τα κωλύματα και τα ασυμβίβαστα που προβλέπονται στο άρθρο 10 του ν. 4804/2021 (Α` 90). Η θητεία του συμπαραστάτη ακολουθεί τη θητεία των δημοτικών αρχών.» 

«2. Η διαδικασία για την επιλογή του συμπαραστάτη γίνεται εντός δύο (2) μηνών από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών. Ο Συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης επιλέγεται με απόφαση, η οποία λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. 

«3. Ο συμπαραστάτης δέχεται ενυπόγραφες καταγγελίες άμεσα θιγόμενων φυσικών ή νομικών προσώπων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του δήμου, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του και ασκεί διαμεσολάβηση προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερομένους ως προς τις ενέργειες στις οποίες ο ίδιος προέβη μετά τη λήψη της καταγγελίας τους. Ο συμπαραστάτης υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του δήμου, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να παρέχουν κάθε δυνατή συνδρομή. Κατά την εξέταση καταγγελιών, ο συμπαραστάτης μπορεί να αιτηθεί στοιχεία από το αρχείο των υπηρεσιών του δήμου, υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του π.δ. 28/2015 (Α` 34) για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία. Εφόσον, ύστερα από εξέταση καταγγελίας, προκύψουν φαινόμενα κακοδιοίκησης, ο συμπαραστάτης δύναται να υποβάλλει συστάσεις προς τις υπηρεσίες του δήμου για την αποτροπή επανάληψής τους.» 

«4. Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στο συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη ως ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων και αρχών, καθώς και του Ελεγκτή Νομιμότητας.» 

«5. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης συντάσσει ετήσια έκθεση. Η ετήσια έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται στην ειδική δημόσια συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για τον απολογισμό της δημοτικής αρχής κατά τις διατάξεις του άρθρου 217 του Κ.Δ.Κ., εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της. Ο συμπαραστάτης μπορεί επίσης να προβαίνει στη διατύπωση προτάσεων βελτίωσης της δημοτικής διοίκησης και των σχέσεών της με το κοινό, τόσο στο πλαίσιο της ετήσιαςέκθεσής του, όσο και επ’ ευκαιρία σημαντικών προβλημάτων κακοδιοίκησης που ο ίδιος εντοπίζει. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη υποβάλλονται στον δήμαρχο και κοινοποιούνται στο δημοτικό συμβούλιο και στον γενικό γραμματέα του δήμου. Τόσο η ετήσια έκθεση όσο και οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη αναρτώνται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του δήμου με φροντίδα των δημοτικών υπηρεσιών.» 

Στην περίπτωση που δεν είστε άμεσα θιγόμενη/θιγόμενος, ο νόμος δίνει την δυνατότητα να απευθυνθείτε στον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης με την υποβολή “αναφοράς” (άρθρο 77 παρ. 4 Ν.3852/2010). Η αναφορά είναι η επισήμανση ενός σημαντικού προβλήματος κακοδιοίκησης της δημοτικής διοίκησης, το οποίο ο Συμπαραστάτης μπορεί να ερευνήσει και να περιλάβει στις Ειδικές Προτάσεις, που υποβάλλει στη Δημοτική Αρχή. Ενώ επισημαίνεται η σχετική πρόβλεψη ότι “Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στο συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη ως ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων και αρχών, καθώς και του Ελεγκτή Νομιμότητας.” (Άρθρο 77 παρ. 4 Ν.3852/2010). 

Πρακτικές Οδηγίες προς τους Δημότες και Επιχειρήσεις 

  1. Αντικείμενο καταγγελίας 

Η αρμοδιότητα του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης έγκειται στην διερεύνηση της ύπαρξης συγκεκριμένων χαρακτηριστικών στις υποβληθείσες καταγγελίες. Για να κριθεί η παραδεκτή άσκηση του δικαιώματος καταγγελίας, η τελευταία θα πρέπει να έχει υποβληθεί από πρόσωπο που δικαιούται να υποβάλλει καταγγελία, να αφορά πρόβλημα κακοδιοίκησης και το πρόβλημα να οφείλεται σε υπηρεσία/νομικό πρόσωπο/επιχείρηση του Δήμου Κομοτηνής. 

Σχετική διάταξη: 

Άρθρο 77 παράγραφος 3 του Ν.3852/2010 (Πρόγραμμα “Καλλικράτης”) 

“Ο συμπαραστάτης υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του δήμου, δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του δήμου, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερόμενους.” 

Κρίνεται σημαντικό να αναφερθεί ότι αντικείμενο της καταγγελίας στον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης είναι κάθε πρόβλημα κακοδιοίκησης των υπηρεσιών/νομικών προσώπων/επιχειρήσεων του Δήμου Κομοτηνής, καθώς εάν το πρόβλημα κακοδιοίκησης οφείλεται σε οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία ή οντότητα, δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο καταγγελίας στον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης. 

  1. Τί αποτελεί πρόβλημα κακοδιοίκησης; 

Ως πρόβλημα κακοδιοίκησης μπορεί να θεωρηθεί οποιαδήποτε διαφορά στις σχέσεις των πολιτών ή των επιχειρήσεων με τις υπηρεσίες του δήμου, η οποία διαφορά έχει ως επίπτωση την στέρηση, παραβίαση ή προσβολή των δικαιωμάτων τους. Η επίλυση του ζητήματος αυτού αποτελεί και το αντικείμενο της διαμεσολαβητικής παρέμβασης του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης. 

  1. Υποκείμενο του δικαιώματος καταγγελίας - Ποιος Υποβάλλει καταγγελία; 

Για να είναι παραδεκτή η καταγγελία, πρέπει να υποβάλλεται από: 

  1. άμεσα θιγόμενους πολίτες 
  1. άμεσα θιγόμενες επιχειρήσεις 

Το πρόσωπο που υποβάλλει την καταγγελία πρέπει να είναι άμεσα θιγόμενο, διαφορετικά η καταγγελία δεν υποβάλλεται παραδεκτά. 

  1. Το δικαίωμα αναφοράς 

Στην περίπτωση που δεν είστε άμεσα θιγόμενη/θιγόμενος, ο νόμος δίνει την δυνατότητα να απευθυνθείτε στον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης με την υποβολή “αναφοράς” (άρθρο 77 παρ. 4 Ν.3852/2010). Η αναφορά είναι η επισήμανση ενός σημαντικού προβλήματος κακοδιοίκησης της δημοτικής διοίκησης, το οποίο ο Συμπαραστάτης μπορεί να ερευνήσει και να περιλάβει στις Ειδικές Προτάσεις, που υποβάλλει στη Δημοτική Αρχή. Ενώ επισημαίνεται η σχετική πρόβλεψη ότι “Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στο συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη ως ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων και αρχών, καθώς και του Ελεγκτή Νομιμότητας.” (Άρθρο 77 παρ. 4 Ν.3852/2010). 

Ώρες Επικοινωνίας – Στοιχεία Επικοινωνίας 

Οι πολίτες ή οι νόμιμοι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων μπορούν να απευθύνονται στην Συμπαραστάτρια του Δημότη και της Επιχείρησης του Δήμου Κομοτηνής κα Καρακάση Βασιλική-Μαρία στο γραφείο της στο Δημαρχιακό μέγαρο, στον πρώτο όροφο, κατά τις ημέρες Τρίτη-Τετάρτη-Πέμπτη μεταξύ 9:00-11:00. Δίνεται επιπλέον η δυνατότητα αποστολής μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση symparastatis@komotini.gr

Στοιχεία Επικοινωνίας 

Δήμος Κομοτηνής, Πλατεία -1ος όροφος 

Τηλ: 25313 - 6970097666 

email: symparastatis@komotini.gr 

Ημέρες και ώρες υποδοχής κοινού: 

  • Τρίτη, ώρες 9:00 πμ - 11:00 πμ 
  • Τετάρτη, ώρες 9:00 πμ -11:00 πμ 
  • Πέμπτη, ώρες 9:00 πμ -11:00 πμ